Hur skapar vi en arbetsmiljö som premierar mod?
I en hårt reglerad bransch som läkemedelsindustrin finns strikta regler och arbetsrutiner för att stötta och förenkla arbetsvardagen, men regler och rutiner kan också hämma och skrämma. Helena Fröstadius, utbildare och kvalitetskonsult, och Ellinor Crafoord, vd och senior rekryteringskonsult, lyfter problematiken och vill att fler diskuterar fenomenet.
Vi har en stark drivkraft att bidra till den enskilda individens utveckling och i förlängningen branschens utveckling. Vi har också på senare tid reflekterat över att vi återkommande möter människor verksamma inom kvalitetsfunktionen som styrs av rädslan att göra fel.
Det i sig är egentligen inte konstigt. Det finns all anledning att som QA-medarbetare i läkemedelsbranschen vara försiktig, men när rädslan övergår i handlingsförlamning eller ovilja att fatta beslut då har vi ett problem – där ett riskbaserat arbetssätt och den kreativa förmågan kan hämmas.
I läkemedelsindustrin har vi uppsatta SOP:ar och rutiner för att garantera kvalitativa patientsäkra produkter. Att följa SOP:arna är en självklarhet, men precis som livet är inte läkemedelstillverkning svartvit. Det finns gråzoner, när något oväntat händer och det som händer INTE står beskrivet i regelverk eller SOP:ar. Då krävs mod att agera och fatta beslut. Ett beslut som i efterhand kan ses som ”rätt eller fel”.
Det finns inte EN lösning men vi behöver reflektera över hur vi skapar en arbetsmiljö som motverkar en ond spiral med självtvivel och premierar kreativitet och mod. Vi vill lyfta tre områden som vi tror är avgörande:
1. Rätt person på rätt plats. Säkerställ att ni rekryterar rätt typ av personlighet för QA-rollen. Regelverken kan man lära sig, men sin grundläggande personlighet är svårare att ändra på. QA-rollen är kanske inte rätt för en person som är ångestdriven eller en utpräglad ”people-pleaser”.
2. Organisatoriska förutsättningar. Polis, nej-sägare, bromskloss, petimeter… QA-rollen har många smeknamn och de är inte alltid positiva. Synen på QA-funktionen kommer att avgöra dess möjlighet att trivas och utföra sitt jobb.
3. Ledarskapet – Ledarskapet är avgörande för att skapa en hög psykologisk trygghet. Vi behöver ledare som formar QA-medarbetare till att lita på sitt omdöme och vågar vara kreativa inom de satta ramarna. Vi sticker ut hakan och påstår att sakkunskapen är underordnad ledarskapsförmågan.
/ Ellinor Crafoord, CEO på SallyQ & Helena Fröstadius, Utbildningsledare och Coach på Prudensa Consulting
Debattartikel publicerad i Life Science Sweden, augusti 2024.